• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Контакты

Адрес: 105066, г. Москва,
ул. Старая Басманная, д.21/4, стр. 3

Руководство
Доцент, руководитель Бабкова Галина Олеговна
Доцент, заместитель руководителя школы Пучков Павел Андреевич
Профессор, научный руководитель школы, директор Центра Истории России Нового времени Каменский Александр Борисович
Менеджер по работе с ППС Некрасова Надежда Владимировна
  • Важные объявления
  • Cтажировки в НИУ ВШЭ для преподавателей, сотрудников и аспирантов российских университетов. Подробнее…

Глава в книге
Ecclesiastical Relations of the Lower Danube and the South-Western Crimea in the Early Byzantine Period

Vinogradov A.

In bk.: A Danubio ad Gothiam. La christianisation du nord-ouest de la mer Noire dans l’Antiquité tardive – The Christianization of the North-Western Black Sea during Late Antiquity. Turnhout: Brepols Publishers, 2025. P. 37-42.

Препринт
How to Turn Towards Soviet Temporaliry? Setting the analytical optics

Орлова Г. А., Танис К. А., Лукин М. Ю. и др.

Humanities. HUM. Basic Research Programme, 2022. № 211.

Academic Reading 2

2025/2026
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
5
Кредиты
Статус:
Курс по выбору
Когда читается:
5-й курс, 2 модуль

Преподаватель

Course Syllabus

Abstract

Данная дисциплина направлена на совершенствование навыков профессионального чтения и дискуссии на английском языке. Классические и новейшие монографии и статьи, тексты исторических источников разных эпох, литературные произведения и рецензии предлагаются для прочтения студентами и последующего обсуждения. Дисциплина «Академическое чтение» знакомит студентов с навыками чтения академических текстов, а также с методами критического анализа текстов академической направленности.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • Развитие и закрепление навыков интерпретации и критического чтения академических текстов
  • Закрепление навыков академического чтения и письма
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • A student develops their skills in analytical reading individual paradigmatic works.
  • Able to think critically and interpret the experience (personal and of other persons), relate to professional and social activities
  • A student can critically evaluate and rethink the accumulated experience (one's own and another's), think about professional and social activities.
  • - Analyzing, comparing and interpreting information within the subject area, using the appropriate thesaurus and using the formed communication strategies.
  • Identifying the main genres of academic historical production and typical challenges of reading and interpreting them
  • Students will be able to cross-examine comparable texts in a given genre, identify their strengths and weaknesses, and apply the skills of critical reading to their own academic production
  • Identify key features of texts produced within the adjacent disciplines as compared to history
  • Develop advanced reading strategies to critically engage with academic output both from historians and non-historians writing on history-related topics
Course Contents

Course Contents

  • Чтение основополагающих трудов англоязычных авторов
  • Дискуссия по прочитанным трудам
Assessment Elements

Assessment Elements

  • blocking Оценивание работы на семинаре.
  • blocking Общая оценка
    Финальная оценка по результата работы в ходе семинаров. Суммируется во время сессии.
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2025/2026 2nd module
    0.5 * Общая оценка + 0.5 * Оценивание работы на семинаре.
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Eric Hobsbawm : a life in history, Evans, R. J., 2019
  • The essential Wallerstein, Wallerstein, I., 2000
  • The sources of social power. Vol.1: A history of power from the beginning to AD 1760, Mann, M., 2012

Recommended Additional Bibliography

  • Begriffene Geschichte: Beiträge zum Werk Reinhart Kosellecks, , 2011
  • Pillars of the profession : the correspondence of Richard Pipes and Marc Raeff, Daly, J. W., 2019
  • The Brenner debate : agrarian class structure and economic development in pre-industrial Europe, , 2002

Authors

  • Belan Mikhail Aleksandrovich